Timisoara, Om vs. Trafic, un an mai tîrziu

A trecut un an de când Matei, un copil de 10 ani, a murit pe asfaltul Strazii Polone din Timisoara. 
A lasat in urma o familie indurerata si o comunitate șocată, dar obișnuită cu pericolele străzii intens circulate din zona. Altarul de pe marginea drumului a rămas la locul lui, lumânările sunt încă aprinse.

Acum un an, Primăria Timișoara a venit cu o lista de zece propuneri pentru a evita asemenea tragedii. Acestea includeau analiza punctelor cele mai periculoase din oraș, crearea unui plan pentru creșterea sigurantei pe drumuri alături de poliția rutieră și creșterea investițiilor în măsurile de siguranță rutieră. Desi unele dintre noile proiecte din oraș ne arată posibilitatea unui viitor mai sigur pentru pietoni și bicicliști, ce s-a schimbat punctual pe Str. Polonă?

Troita care aminteste de locul accidentului care a curmat viata lui Matias acum un an, langa trotuarele refacute, care nu sunt conectate la infrastructura din restul orasului.

În 2023, zona in care a murit Matei a beneficiat de investiții in cadrul unui proiect de bugetare participativa votat de către timisoreni, iar acum, troița care amintește de locul accidentului stă la marginea unui trotuar proaspăt, lipsit de gropi, dar care nu va conecta niciodată zona de restul orașului, odată cu deschiderea centurii de sud.

Trotuarele refăcute prin proiectul de bugetare participativa se opresc la fântâna dezafectată. Este foarte probabil sa fie imposibilă continuarea acestei rute pietonale care face conexiunea cu trecerea de tren de la Str. Rascoala din 1907 din cauza nodului rutier complex la care se lucrează în zonă, parte a tronsonului 1 al Centurii de Sud a Timișoarei.

Centura de Sud va taia Strada Polona de restul orasului, punand in pericol si pietonii si biciclistii intr-o zona cu probleme de siguranta rutiera.

“Ar fi foarte bine daca zona ar fi conectată la oraș măcar cu un trotuar sau pistă de biciclete, noi ori luam mașina ori mergem pe aici, prin câmp […] teoretic există un trotuar pe pod acolo unde e si stație de autobuz, dar nu te simți în siguranță, din cauza traficului și a vitezei.’’’ zice V. care locuiește pe Str. Polonă de 10 ani.  


Cea mai sigura rută, ferită de traficul auto, este o potecă plină de noroi, o veritabilă rampă de gunoi, care urmeaza ruta liniilor de tren inspre trecerea de pe Strada Rascoala din 1907. ‘’Pe aici mergem, pe langa calea ferata, ca e mai sigur, se circula foarte tare pe aici si viteza e foarte periculoasa […] cand e prea mult noroi mai si imping bicicleta pana la asfalt […] ne trebuie macar o conexiune cu pista de biciclete, ca nu avem cum ajunge in oras.’’ declara alt locuitor. 

Asfaltul si infrastructura pietonala se termina la trecerea de tren de pe Str. Rascoala din 1907. Desi s-au refacut trotuarele atat in Freidorf cat si pe Strada Polona, conexiunea dintre cele doua a fost ignorata de la caderea comunismului.

În timpul scrierii acestui articol, în aceeași zonă, a avut loc un alt incident între o mașină a poliției și un motociclist care încerca să depășească o coloană, conform presei.


Asociația Pedallez dorește să reitereze importanța creării unui culoar sigur și eficient care să conecteze Strada Polonă de restul infrastructurii pietonale și de biciclete ale orașului din care face parte. Dorim să tragem un semnal de alarmă legat de pericolul asupra pietonilor și bicicliștilor, prezent în această zonă, precum și pe Strada Ovidiu Cotrus.
Acest pericol va crește exponențial cu deschiderea Centurii Sud a municipiului Timișoara iar orice tragedie viitoare trebuie asumată de către toate instituțiile responsabile pentru această infrastructură.