Definiţia bicicletei

Conform Codului rutier bicicleta are următoarea definiţie: vehicululprevăzut cu două roţi, propulsat exclusiv prin forță musculară, cuajutorul pedalelor sau manivelelor.

Definiţia oferită de codul rutier a fost reglementată în anul 1968, atunci când a avut loc Convenţia de la Viena privind traficul rutier. Atunci bicicleta a fost considerată vehicul, iar cel care o conduce fiind şofer.

Fig.1. Model de bicicletă

Codurile rutiere din multe țări reflectă aceste definiții, impunând ca bicicletele să satisfacă anumite cerințe legale, în unele cazuri incluzând chiar obținerea unui permis pentru conducerea bicicletei, pentru a putea fi folosită pe drumuri publice.

Cum trebuie să fie echipată bicicleta

Dispozitiv de frânare eficace. Acest tip de frână este unul pe disc, hidraulic. Este cel mai eficient dispozitiv de frânare, pe
lângă acestea mai avem frâna de tip v-brake şi frână pe disc mecanică.

Fig.25.
Sonerie de
bicicletă

Sistem de avertizare sonoră, se interzic echiparea şi folosirea sistemelor de avertizare sonora specifice autovehiculelor. Aceste sonerii sunt foarte eficiente mai ales în cazul copiilor care de cele mai multe ori se fac auziţi prin intermediul lor.

Lumină de culoare albă sau galbenă în faţă, iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare. Aceste dispozitive îl fac vizibil pe biciclist pe timpul nopţii de la o distanţă de peste 100 de metrii, atenţionâd restul participanţilor la trafic.

Fig.28. Elemente luminoase pentru spiţe
Fig.28. Elemente luminoase spiţe

Elemente sau dispozitive care, în mişcare, formează un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor. Mai sunt numiţi şi ochi de pisică, aceste elemente au rolul de a face vizibilă bicicleta pe timpul nopţii formând un cerc luminos.


Semne de circulație

Fig.2. Pistă pentru biciclete izolată

Pistele de biciclete

Conform codului rutier, pista de biciclete are următoarea definiţie: subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător, destinată numai circulaţiei bicicletelor și mopedelor.

Pista pentru biciclete poate fi atât un drum independent, cât și o porțiune limitată a drumului, care este destinat exclusiv pentru
circulația bicicletelor. De la drumul principal pista pentru biciclete trebuie să fie separată prin orice marcaje speciale, de un gazon sau de o frontieră.

Tipuri de piste pentru biciclete

  • Piste pentru biciclete într-o singură direcţie
  • Piste pentru biciclete în două direcţii
  • Piste izolate pentru biciclete
  • Pistă combinată pentru biciclete

Utilizarea pistelor şi a părţii carosabile

Dacă pe direcţia de deplasare există o pistă pentru biciclete,semnalizată ca atare, conducătorii de biciclete sunt obligaţi
să circule numai pe această pistă.

Se interzice circulaţia altor participanţi la trafic pe pista pentru biciclete. Se recomandă ca, în circulaţia pe drumurile
publice, biciclistul să poarte cască de protecţie omologată.

Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, părţile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din
care fac parte.

În cazul în care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete şi celelalte
vehicule fără motor, acestea pot fi conduse şi pe acostament în sensul de mers, dacă circulaţia se poate face fără pericol.

Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.

Ce este interzis bicicliştilor

Să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”.
Să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor.
Să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate.
Să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoana aflată într-un
vehicul.
Să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul.

Depăşirea bicicletelor de către autovehicule

Pe drumurile unde viteza maximă este de până la 50 de kilometri pe oră, sunteţi obligaţi să treceţi cu roţile peste marcajul care desparte benzile sau sensurile atunci când depăşiţi un biciclist.

În situaţia în care şoferul circulă cu peste 50 de kilometri pe oră, acesta este obligat să depăşească marcajul longitudinal cu o jumătate de maşină.

Semnele de comunicare pe bicicletă